lunes, diciembre 19, 2011

EL PETIT COMERÇ

Ara ve Nadal i per aquestes dates sempre penso amb la diferència que hi ha entre els pobles que tenen comerços i els pobles que no tenen un nucli amb serveis. Evidentment, aquestes festes a tothom li evoquen records, per algunes persones, aquests són més positius que en d’altres, però el que està clar es que no deixen indiferent a ningú!


Tot i així, tampoc ens hem d’enganyar, són unes festes vinculades clarament a augmentar (i fomentar) el consum! Un consum que queda dividit en tres aspectes molt diferents: el dels àpats (i per tant el consum de productes d’alimentació), el dels regals (aquí, veient els anuncis ja veus clar que les joguines, la roba i els perfums són els productes més buscats) i l’oci (aquest any potser menys... però la gent que té uns dies de festa i que, més o menys, continua tenint poder adquisitiu aprofita les festes per marxar a visitar altres pobles o ciutats o simplement a fer activitats en pobles diferents que el seu: esquiar, patinar sobre gel, etc.).

Aquests tres elements orienten i justifiquen la necessitat de fer polítiques comercials en els municipis. Unes polítiques que han de ser transversals i que han d’anar vinculades amb les àrees de cultura, turisme, promoció econòmica i festes de cada ajuntament. En definitiva, s’ha de vetllar perquè en els municipis hi hagi un teixit comercial atractiu que ofereixi productes de qualitat, que es realitzin activitats que augmentin els visitants al municipi i que es posi en valor i que es faci difusió del patrimoni cultural, gastronòmic i natural de cada vila.

Resumint, hi ha tres elements importants a destacar:

1) Els municipis que tenen un petit comerç diversificat tenen un valor afegit respecte altres municipis que no el tenen.
2) Els municipis que organitzen activitats lúdiques-culturals i tenen un comerç de qualitat tenen un bon complement en els propis serveis del municipi.
3) Els municipis que potencien el seu patrimoni cultural i fomenten el turisme estan beneficiant els comerços i serveis de cada vila.

Per tant, si estem d’acord que els comerços són un valor afegit pels municipis, aquestes festes reflexionem-hi i ja que estem en temps de crisi i austeritat, les compres que haguem de fer, fem-les des de la proximitat que tots hi sortirem guanyant.

En definitiva, el comerç de proximitat es un símbol i un referent de Catalunya i reflecteixen la nostra identitat empresarial. Jo no entraré a valorar si tots els establiments s’han adaptat al nou context socioeconòmic, però si que posaré en valor les hores d’atenció al públic que han de fer (amb importants dificultats de conciliació) i el tracte de proximitat i de bon servei que ofereixen. M’agradaria recordar que si deixem de comprar al comerç local, aquest té el risc de desaparèixer i llavors ens pot passar com a França, on molts municipis petits s’han quedat sense comerços i serveis al centre de la vila i, per tant, sense vida al nucli antic!

Les fires i les escapades de Nadal

Amb el que s’ha exposat anteriorment no es d’estranyar que hi hagi tantes fires en aquestes dates de Nadal. En el fons, no ens enganyem, en els últims anys segur que hem anat a Barcelona a la Fira de Santa Llúcia (i hem aprofitat que hi érem per fer compres), que hem anat a Espinelves a comprar l’arbre de Nadal (però ja que hi érem ens hi hem quedat a menjar) i, en definitiva, anem on anem acabem mirant els aparadors i més d’una vegada hem acabat comprant més pel que ens entra pels ulls que per el que realment necessitàvem.

Un altre exemple el trobem amb els viatges que es fan per aquestes dates, les escapades que fem per anar a descobrir noves sensacions i experiències. Un exemple el trobaríem a Manlleu amb la pista de gel o les cavalcades de reis que, a part de recordar-nos que les festes de Nadal s’acaben, també serveixen per veure la il•lusió en infants i adults en aquesta nit màgica i acabar de fer les compres d’última hora que han quedat pendents.

La Fira de la Tòfona de Centelles

Centelles, evidentment intenta desenvolupar aquestes polítiques comercials, per aquest motiu hem creat el programa: Centelles és màgia, que agrupa totes les festes i activitats més significatives de la vila al llarg de l’any.

Una de les fires que està agafant més rellevància és la fira de la tòfona que fem aquest cap de setmana (17 i 18 de desembre) i que és el tret de sortida de les activitats de Nadal de Centelles (campanya de Nadal de la Unió de botiguers, el parc infantil de Nadal, la Festa del Pi, etc.).

En definitiva, amb la Fira de la Tòfona iniciem un mes d’activitats lúdiques i culturals que s’allargaran fins al 4 i 5 de febrer amb el Cau de Bruixes. Aquest any com a novetat, els bars i restaurants de Centelles que s’hi han adherit oferiran els dissabtes i diumenges (des del 17 de desembre fins el 5 de febrer) plats i menús amb tòfona.

Evidentment aquesta fira i les activitats que la segueixen son un exemple de la col•laboració que hi ha d’haver entre l’administració, els comerços i els serveis per consolidar turísticament i comercialment els municipis. I en definitiva, posar en valor el patrimoni local (cultural, natural, gastronòmic,...) per fomentar les compres i el consum de proximitat.

Escrit publicat a osona.com el 17 de desembre de 2011

No hay comentarios: